Плащаме щети и на румънци без застраховка – trud.bg – Труд
ByС БОРИСЛАВ МИХАЙЛОВ, изп. директор на Гаранционния фонд по застраховката “Гражданска отговорност”, разговаря ЕМИЛ ПЕТРОВ
– Г-н Михайлов, увеличава ли се или намалява покритието на застраховката “Гражданска отговорност” за автомобилите у нас?
– За съжаление намалява. От 2007 г. насам покритието постепенно става по-малко, като в момента се забелязва по-сериозен спад. Но искам веднага да отворя една скоба, че има различни методики за неговото изчисляване.
Една от тях е на база на броя на регистрационните номера, които КАТ подава като действащи – около 3,425 милиона. От другата страна се наслагват застрахованите коли по данни от нашата информационна система и така се получава разликата. По този начин незастрахованите автомобили излизат над 25%, до 27% от всички.
Но методиката си има своите недостатъци – базата, която се представя от полицията, не се актуализира в посока на тези автомобили, които не са в движение или трайно не се карат. Освен това над 40 000 коли са с транзитни номера, които трябва да се изключат от общия масив.
Другата методика е по брой пътно-транспортни произшествия, настъпили с незастраховани водачи. Според статистиката едва 2% от произшествията, настъпили в България, са от водачи, които нямат застраховка. А това е много малко.
– Сега е активният сезон за автозастраховките и това какво влияние оказва на пазара?
– Действително, в края на годината се извършва голям процент от застраховките – над 300, до 400 000 полици ще се сключат до Нова година. А до края на януари се очаква да се подновят над 600 000 застраховки.
Така че процентът на застрахованите коли ще се увеличи. Освен това в момента се работи сериозно и за изчистване на базата данни на Пътна полиция, откъдето ще намалеят активните номера.
Но откъдето и да се погледне, незастрахованите коли са един бич, който трябва да се преодолее, защото европейските държави са с много по-нисък процент незастраховани.
– Какви са нормите в Европа?
– Изискването на ЕС е поне 90% от автомобилите да бъдат със застраховка. Ние бяхме постигнали това през 2006 г., когато се направиха пререгистрациите на колите преди влизането в ЕС.
Но на много хора, които тогава пререгистрираха автомобилите си по силата на задължението, колите стоят на трупчета по гаражи, селски дворове и на улицата и собствениците им не ги застраховат. Това също води до спад на покритието.
Не е ясно каква е бройката – 50, 100, 200 хиляди, никой не знае. Но имаме случаи на застрахователни събития и с такива коли. Отишъл някой за дърва, обърнала се колата, убит човек, фондът плаща.
Но после ние имаме регресен иск срещу собственика на автомобила, който трябва да възстанови парите.
– Добре, след като през последните години има траен спад на покритието под 90%, защо няма санкции от Брюксел?
– Все още Брюксел приема пресмятането и на базата на горепосочените 2% от автопроизшествията. Но в последно време има предупредителни сигнали, че е възможно да ни наложат някакви мерки.
– Какви ще са те?
– Връщане на граничния контрол за проверка на действието на застраховката.
– Как може да се увеличи обхватът на полицата?
– От следващата година полицаите ще бъдат въоръжени със 161 таблета, с които ще проверяват онлайн с нашата система за действаща застраховка “Гражданска отговорност”. Ние ще ги закупим по линия на програмата за повишаване на безопасността по пътищата, която ежегодно правим. Това ще бъде сериозна проверка за подобряване на обхвата на застраховката.
– Кога тези таблети ще влязат в действие?
– До половин година таблетите ще бъдат осигурени. Чакаме да ни бъдат дадени данните за техническите параметри на устройствата, след това ще ги купим.
Следващият етап е камерите, които ще извършват проверка на всички преминаващи моторни превозни средства дали имат сключена застраховка “Гражданска отговорност”. Това ще става с разчитане на регистрационния номер и връзка с нашата онлайн система, за да се види дали имат валидна застраховка.
– Кога очаквате да се случи това?
– До 1 година камерите, които следят за превишена скорост, ще контролират и преминаващите покрай тях автомобили дали имат валидна застраховка. И съответно водачите им ще бъдат санкционирани за нейната липса.
Другото, което предстои, е, че пунктовете за годишни прегледи също ще бъдат свързани онлайн с нашата система.
В момента когато се правят годишни технически прегледи, водачът представя застраховка на хартиен носител, но няма как да се провери дали тя е действаща. В бъдеще още преди започване на прегледа ще се знае дали автомобилът има застраховка и ако няма, няма да може да мине и през канала.
– Увеличават ли се обезщетенията, които фондът изплаща за щети от водачи без автозастраховка?
– Значително нарастват обезщетенията от фонда, които са изплатени за произшествия в чужбина по вина на чуждестранни водачи, които карат коли с български номера.
В България регистрацията на автомобилите е много по-евтина и лесна, в сравнение със съседни страни. За съжаление и застраховката се прави на разсрочено плащане, а след това забравят да си платят. И накрая при настъпването на събитие в Европа се налага фондът да плаща.
А обезщетенията са в много по-висок размер, отколкото в България. Ето един пример. До края на седмицата ще трябва да платим 680 хил. евро щети по случай, в който румънец с български номера прави катастрофа в Италия и има пострадал с трайни увреждания.
Трябва да се знае, че дори ако автомобилът е продаден на чуждестранно лице, но то не е пререгистрирало колата в законовия срок, отговорността се носи от страната, издала регистрационния номер, респективно от собственика.
– Кои са най-честите виновници за произшествия зад граница, по които фондът плаща?
– През последните 5 години са платени около 10 млн. лв. обезщетения от фонда за събития извън България. От тях 8,579 млн. са по вина на румънски водачи с автомобили с българска регистрация. Тези произшествия не са само в Румъния, а в Германия, Австрия, Италия, Франция, Белгия и други държави.
– Как се събират регресните искове по такива щети?
– Събираемостта е много трудна. В България е по-лесно, защото нещата са по-канализирани. По-лесно е с ЕГН и адресни данни да се намери длъжникът. Но в чужбина всичко става много по-трудно, защото трябва да се наемат местни адвокатски кантори.
– Според вас как може да се реши проблемът с чужденците, които карат коли с български номера?
– Обърнали сме се към съответните служби да се направят промени в Закона за движение по пътищата. Идеята е, след като минат сроковете в промяната на собственост на автомобила – 14 дни по нашето законодателство, номерата да стават невалидни.
Регистрационният номер е основният носител на данните на застраховката. Имаш ли валиден номер, се смята, че имаш застраховка. Дори да няма застраховка, при произшествие в страната и чужбина фондът носи отговорност.
– Ако има произшествие в чужбина с невалиден номер, тогава кой ще плаща?
– Ако се окаже, че номерът е невалиден, тогава вече отговорността за плащане се поема от гаранционния фонд на държавата, където се е случило произшествието. Ако е румънец с български номера и прави пътно-транспортно произшествие в Италия, италианският фонд ще плаща. По сега действащото законодателство ние плащаме.
А това се отразява и на вноската в Гаранционния фонд. Сега тя е 8,50 лв. и ако се намалят злоупотребите с български номера, нищо не пречи тя да падне на 2,50 лв. или 1 лев и това да доведе до по-евтина застраховка “Гражданска отговорност”.
Виж водещите продукти в MediaMall.bg