дек.
12

GfK: Ниски доходи спират покупката на застраховки в България – Капитал

By
С началото на кризата българите все повече се ограничават само до задължителните застраховки

С началото на кризата българите все повече се ограничават само до задължителните застраховки

© Юлия Лазарова

Още по темата

Робърт Шимек: Заради кризата се фокусирахме главно върху имущественото застраховане

Главният изпълнителен директор на AIG EMEA пред “Капитал Daily”

21 ное 2012

Понижените приходи от автомобилни полици свиват застраховането

Постъпленията от най-масовите “Каско” и “Гражданска отговорност” спадат с 4%

18 окт 2012

Хората трябва да осъзнаят, че животът е по-важен от колата

След природните бедствия интересът към имуществени застраховки не се увеличава, казва Калин Желев, управител на “Уникредит застрахователен брокер”

15 окт 2012

Голяма част от сключените застраховки на колата и дома са задължителни, а не доброволни

Ниските доходи и несигурността за бъдещето карат българите да правят по-малко застраховки в сравнение със страните от Централна и Източна Европа. Това показват резултатите от проучване на компанията за маркетингови изследвания GfK в региона. Въпреки кризата интересът към застраховането на имущество и живот в Централна и Източна Европа остава почти без промяна в последните години. Към края на миналата година 42% от хората в региона са имали общи полици – на автомобили, имущество, имоти или друга собственост. В сравнение с 2008 г. увеличението им е с 1 процентен пункт, показват данните от поручването.

Лек отлив от “Живот”

С толкова обаче е спадът на хората, които има вид от полица “Живот” – до 26% през миналата година, при 27% през 2008 г. За България данните са доста по-различни, сочи проучването на GfK. Едва 11% от хората над 15 години имат някаква лична полица, най-често тя е чистата форма на застраховка “Живот”. При хората до 30 – годишна възраст делът е по-висок – почти 15%, но в сравнение с младите хора от ЦИЕ, българите се застраховат много по-рядко, посочват от GfK.

Застраховането на имущество обаче е малко под средното за региона – общо 46% от хората у нас имат подобен вид полица. Тук обаче влизат и автомобилните застраховки, а тъй като “Гражданска отговорност” е задължителна, пазарните данни са леко изкривени. Основната част от общите полици, които българите купуват, са именно “Гражданска отговорност”.

Натискът на средата

Въпреки това България е много под застрахователното покриване в Австрия и Словения, които са двете държави с най-висок дял на населението, което има полица – над 90% имат автомобилна или имуществена застраховка. Голяма част от застраховките на дома у нас са сключени заради изискванията на банката, която отпуска ипотечен заем. Така че на практика доброволно сключените полици на дома и автомобила са много по-малко, което пък е пряко свързано с финансовото състояние на потребителите.

В началото на кризата доста застраховки “Живот” бяха прекратени, защото от една страна при намалени заплати и съкращения много хора спряха вноските си и предпочетоха да изтеглят парите предсрочно, за да посрещат неотложни разходи. От друга – сключването на нови полици намаля по същите причини, а и допълнително клиенти на застрахователи се опариха от странни клаузи. Преди време от Комисията за финансов надзор дадоха за пример животозастрахователна компания, която залага в общите си условия изискването полицата да важи, ако събитието, за което ще плаща обезщетение, се е случило на поне 100 км от София.

Без дълги планове

И в България, и в региона, общите застраховки са повече, отколкото полиците от типа “Живот”. У нас обаче разликата е доста голяма – около четири пъти по-малко са хората, които имат лична застраховка, в сравение с тези, които са подсигурили имуществото си. От GfK обясняват това с ниската покупателна способност на българите и трудностите да отделят пари за подобни разходи.

“От друга страна, българите все още не мислят за застрахователните продукти като застраховка на рисковете, които ни заобикалят, нито като възможност за спестяване и дългосрочна инвестиция в бъдеще”, коментират от маркетинговата компания. Експертите обаче добавят, че осъзнаването на тези нужди и възможности зависи пряко от финансите на домакинствата и получаването на повече информация. Според изследването 37% от българите преценяват като “важно” сключването на животозастраховка, макар не всички да могат да си го позволят.

застраховка – Google News

Категории : Новини

Коментирай